Comments Posts

Verbeter Blog

De Kracht van Consequenties

Telkens weer stellen ondernemers mij de vraag: “Herman, hoe verander ik het gedrag van mijn medewerkers dusdanig dat ze doen wat ik wil of op z’n minst wat we hebben afgesproken?” Vorige week volgde zelfs de opmerking: “En dat is de hamvraag!”

Gedragsverandering

Als tijdens het maken van afspraken iedereen naar elkaar zou luisteren… Als iedereen direct zou uitvoeren wat is afgesproken… Als iedereen respect voor de ander zou tonen… Ja, als-dan. Bij gedragsverandering gaat het om oorzaak en gevolg. Niet meer en niet minder. Om gedrag te kunnen veranderen bij jezelf of bij anderen zul je je hier mee moeten bezig houden, bewust of onbewust. Als je uit bent op een blijvende en positieve gedragsverandering ligt de sleutel in het samen toelaten van meningen, gevoelens en zelfs oordelen. Daarbij gaat het niet in de eerste plaats  om ‘waarheid’ maar om wat het je doet, dus ‘emotie’. Dit in tegenstelling tot een machine of proces, waarbij het uitsluitend draait om ‘0’ of ‘1’.

Feiten en gevoelens

Mensen willen er ‘toe doen’. Erkent worden. Als dit niet het geval is is het verkrijgen van een blijvende positieve gedragsverandering nagenoeg onbegonnen werk. Door verbinding met de ander (of jezelf…) te maken kom in je een toestand waarbij feiten er toe doen. Een toestand waarbij kennis van feiten zelfs gevoelens kunnen veranderen.

Manipulatie

Dit in tegenstelling door een toestand die gebaseerd is op angst, hebzucht, controle, aandacht, etc. Hoewel dit zeker een gedragsverandering teweeg kan brengen is deze meestal niet blijvend en positief. Helaas hebben mensen een levenslange training gehad in het manipuleren van de mensen om ons heen. Maar de gevolgen zijn evident

Geef je reactie hieronder zodat we dit onderwerp met elkaar kunnen uitdiepen.

Want, dit artikel is niet af… Maar ik plaats het wel, omdat ik een weddenschap heb!

Een maand geleden hebben Arjen Veurink van Veurink Bedrijfsadvies en ik afgesproken dat we binnen een maand een artikel plaatsen op onze sites. Degene die dat niet doet trakteert de ander op een diner voor twee. Deze weddenschap hebben wij niet afgesloten omdat we uit zijn op een etentje maar omdat we willen publiceren over ons vakgebied. We willen groeien, kennis delen en ons netwerk vergroten. Daarvoor is een gedragsverandering nodig (bij ons beiden) en gebruiken een ludieke manier om elkaar scherp te houden. Wellicht is deze laatste alinea wel de kern van dit artikel: want ik ga nu op publiceren drukken en als een speer naar de Open Coffee Hardenberg om mijn collega ondernemer te ontmoeten! Ik hoop niet dat ik getrakteerd wordt op een diner maar op nog een artikel…

Dit artikel wordt zeker vervolgd!

 

 

= gevolg

HootSuite - Social Media Dashboard

LinkedIn