Comments Posts

Verbeter Blog

De Kracht van Consequenties

Telkens weer stellen ondernemers mij de vraag: “Herman, hoe verander ik het gedrag van mijn medewerkers dusdanig dat ze doen wat ik wil of op z’n minst wat we hebben afgesproken?” Vorige week volgde zelfs de opmerking: “En dat is de hamvraag!”

Gedragsverandering

Als tijdens het maken van afspraken iedereen naar elkaar zou luisteren… Als iedereen direct zou uitvoeren wat is afgesproken… Als iedereen respect voor de ander zou tonen… Ja, als-dan. Bij gedragsverandering gaat het om oorzaak en gevolg. Niet meer en niet minder. Om gedrag te kunnen veranderen bij jezelf of bij anderen zul je je hier mee moeten bezig houden, bewust of onbewust. Als je uit bent op een blijvende en positieve gedragsverandering ligt de sleutel in het samen toelaten van meningen, gevoelens en zelfs oordelen. Daarbij gaat het niet in de eerste plaats  om ‘waarheid’ maar om wat het je doet, dus ‘emotie’. Dit in tegenstelling tot een machine of proces, waarbij het uitsluitend draait om ‘0’ of ‘1’.

Feiten en gevoelens

Mensen willen er ‘toe doen’. Erkent worden. Als dit niet het geval is is het verkrijgen van een blijvende positieve gedragsverandering nagenoeg onbegonnen werk. Door verbinding met de ander (of jezelf…) te maken kom in je een toestand waarbij feiten er toe doen. Een toestand waarbij kennis van feiten zelfs gevoelens kunnen veranderen.

Manipulatie

Dit in tegenstelling door een toestand die gebaseerd is op angst, hebzucht, controle, aandacht, etc. Hoewel dit zeker een gedragsverandering teweeg kan brengen is deze meestal niet blijvend en positief. Helaas hebben mensen een levenslange training gehad in het manipuleren van de mensen om ons heen. Maar de gevolgen zijn evident

Geef je reactie hieronder zodat we dit onderwerp met elkaar kunnen uitdiepen.

Want, dit artikel is niet af… Maar ik plaats het wel, omdat ik een weddenschap heb!

Een maand geleden hebben Arjen Veurink van Veurink Bedrijfsadvies en ik afgesproken dat we binnen een maand een artikel plaatsen op onze sites. Degene die dat niet doet trakteert de ander op een diner voor twee. Deze weddenschap hebben wij niet afgesloten omdat we uit zijn op een etentje maar omdat we willen publiceren over ons vakgebied. We willen groeien, kennis delen en ons netwerk vergroten. Daarvoor is een gedragsverandering nodig (bij ons beiden) en gebruiken een ludieke manier om elkaar scherp te houden. Wellicht is deze laatste alinea wel de kern van dit artikel: want ik ga nu op publiceren drukken en als een speer naar de Open Coffee Hardenberg om mijn collega ondernemer te ontmoeten! Ik hoop niet dat ik getrakteerd wordt op een diner maar op nog een artikel…

Dit artikel wordt zeker vervolgd!

 

 

= gevolg

Veranderingsmanagement en Leiderschap

Veranderingsmanagement en LeiderschapBoekenkasten vol zijn er geschreven over veranderingsmanagement! De one-liners vliegen over je scherm alsof dat al veranderingsmanagement is… Maar hoe veranderen we een organisatie dan wel succesvol? Ik zal dat aan de hand van de 8 stappen van Kotter toelichten.

John Paul Kotter (1947) is een Amerikaans bedrijfskundige en emeritus hoogleraar organisatiekunde en veranderingsmanagement aan de Harvard-universiteit. Hij beschreef 8 stappen in het boek ‘Leiderschap bij verandering’ (Leading Change). Continue reading Veranderingsmanagement en Leiderschap

Wat zou er gebeuren als een ZZP’er Verbindend gaat Spreken?

Dit artikel is geschreven voor het online platform ZZPsucces.nl, dé community voor ZZP’ers. Volg ZZPsucces ook via Twitter: @zzpsucces.

Verbindend Spreken en LuisterenAls ‘netwerken’ voor iemand belangrijk is dan is het wel voor de ZZP’er. En als iets belangrijk is bij netwerken dan is het wel het kunnen aan gaan van relaties. Het cement tussen netwerken en relaties is communicatie. Evenals goede cement een sterke verbinding maakt zo zorgt goede communicatie voor een sterk netwerk. Ik noem goed communiceren: Verbindend Spreken.

 

Wat is Verbindend Spreken?

Verbindend Spreken gaat over het Continue reading Wat zou er gebeuren als een ZZP’er Verbindend gaat Spreken?

Wat is 5S?

5S en Lean Management

5S is een methode binnen Lean Management om de werkplek te organiseren. Deze methode wordt ook wel 5S Housekeeping genoemd.

Het doel van 5S is: efficiënter werken. Kort samengevat wordt een efficiënte werkplek gecreëerd door het wegnemen van verspillingen en door het gestandaardiseerd inrichten.

5S staat voor Continue reading Wat is 5S?

Wat is One-Piece-Flow?

In de filosofie van Lean Management willen we verspillingen voorkomen en streven we naar het uitsluitend toevoegen van klantwaarde. De term One-Piece-Flow wordt gebruikt voor het direct afhandelen van een activiteit.

‘One Piece’ staat voor ‘Per Stuk’.
‘Flow’
staat voor ‘Continue Doorstroming’.

Er is sprake van ‘Flow’ als een ‘Stuk’ of ‘Batch’ (goederen, materialen, etc.) door een proces stroomt zonder stil te staan. Bij One-Piece-Flow of  Stuks-Productie wordt gestreefd naar het continu doorstromen van een individueel stuk. Dit betekent dat een Continue reading Wat is One-Piece-Flow?

De Goudmijn

De Goudmijn - roman over Lean Management

De Goudmijn

Een roman over een Lean implementatie.

Een helder geschreven en toegankelijk boek waarin zowel alle Lean concepten duidelijk aan de orde komen, als ook de menselijke kant van de invoering van Lean wordt behandeld. Vader Freddy en zoon Michael zijn er in geslaagd hun ruime ervaring in een prachtig verhaal te gieten, en ook een aantal vooruitstrevende concepten neer te zetten op het gebied van Just-In-Time en Jidoka. Hun bedrijf veranderd in De Goudmijn!

Continue reading De Goudmijn

Lean Management implementeren!

“Lean Management implementeren doe je met elkaar en vindt plaats op de werkvloer”

Bij bedrijven waar Lean succesvol is geïmplementeerd is de directie ‘kind aan huis’ op de werkvloer. Wilt u ook Lean Management succesvol invoeren in uw organisatie? Lees dan dit artikel waarbij ik u stap voor stap laat zien hoe uw onderneming Lean wordt.

Stappen naar Lean Management

Continue reading Lean Management implementeren!

De Zin en Onzin van Lean Management!

“We gaan Lean implementeren! Met vriendelijke groet, de Directie.” Hoeveel medewerkers schieten er niet in een kramp als het woord ‘Lean Management’ wordt uitgesproken? De eerste gedachte is dan vaak ‘reorganisatie’ of ‘ontslagronde’.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat er dan iets goed fout is gegaan in de communicatie. Maar daarover een andere keer meer. Toch is het zinvol om eens stil te staan bij de Zin en Onzin van Lean Management.

Continue reading De Zin en Onzin van Lean Management!

Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront!

MKB Ondernemers hebben vaak een broertje dood aan meelopers, napraters en achterblijvers. En toch zijn deze mensen onder de ogen van ondernemers gevormd en zijn het de ondernemers die deze mensen betalen. Natuurlijk, het is frustrerend dat juist deze mensen beschermd worden en dus blijven zitten of met een zak geld afvloeien. Maar ondertussen zit u wel met een kater en moet het werk gedaan worden!

Continue reading Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront!

HootSuite - Social Media Dashboard

LinkedIn