Comments Posts

Verbeter Blog

Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront!

MKB Ondernemers hebben vaak een broertje dood aan meelopers, napraters en achterblijvers. En toch zijn deze mensen onder de ogen van ondernemers gevormd en zijn het de ondernemers die deze mensen betalen. Natuurlijk, het is frustrerend dat juist deze mensen beschermd worden en dus blijven zitten of met een zak geld afvloeien. Maar ondertussen zit u wel met een kater en moet het werk gedaan worden!

Hoe kun je nu toch je bedrijf en dus je bedrijfsresultaten verbeteren? Wel om te beginnen niet achter de kudde aanlopen! Om de eenvoudige reden dat je dan krijgt wat iedereen heeft. En dat is, als je geluk hebt ‘middelmatigheid’ maar als je pech hebt, inderdaad: stront aan je schoenen. Tot zover even de achterzijde van de kudde, maar wie loopt er aan de voorkant?

U, als het goed is. Waar het namelijk om gaat is dat u de richting van de kudde bepaald. Heeft u een heldere visie? Leven uw medewerkers deze visie uit? Zo ja, dan weten zij waar de reis naar toe gaat. Het is noodzakelijk dat u samen met uw medewerkers voor ogen hebt waar u wilt eindigen. Bijvoorbeeld: u wilt uw kostprijs met 7% verlagen binnen een periode van 5 maanden en tegelijkertijd de leverbetrouwbaarheid met 5% verhogen.

Het einddoel is hiermee duidelijk en resultaatgericht omschreven. Met dit doel loopt u voorop! Er zijn nu verschillende wegen naar Rome, maar het doel is: Rome. Dus u praat, doet en handelt alleen nog maar over Rome, Rome en nog eens Rome. Wat er ook gebeurt, wie er ook begint over Moskou, Londen of New York. U gaat daar niet heen! Verander managementDoet u dat wel dan loopt u direct achter de kudde aan en sjouwt u door de …., precies.

De mensen die achter de kudde aanlopen hanteren een top 10 aan excuses om NIET te veranderen. Het is beter om deze excuses te herkennen, niet te accepteren en uw blik op de weg naar Rome te houden. Hier komen alle 10 de excuses om niet te veranderen:
1. Daar hebben wij echt geen tijd voor
2. We hebben helaas geen mensen die dat kunnen
3. We zijn er nu nog niet klaar voor
4. We zijn al heel lang aan het veranderen
5. Onze klanten zijn anders, bij hun werkt dat niet
6. Het past gewoon niet in onze cultuur
7. Het zit in het budget voor volgend jaar (dus nu ff niet)
8. Wij willen wel veranderen maar het kost geld
9. We hebben jammer genoeg onvoldoende personeel
10.Ik wil wel veranderen maar mijn baas niet, of te wel: ik wil wel naar New York maar mijn baas denkt alleen maar aan Rome.

Precies, en dat doet deze baas goed!

In mijn jeugd heb ik veel op boerderijen gewerkt. Sterker nog ik heb op boerderijen geleerd wat WERKEN is. Niet alleen fysiek zwaar werk maar ook geduld. Een boer houdt ALTIJD zijn blik gericht op de oogst! Een boer investeert grote hoeveelheden tijd en geld en wacht vervolgens geduldig  af om op het juiste moment in actie te komen. En dan is er de oogst! Dankbaar wordt de oogst gevierd om daarna weer grote risico’s te nemen met lange termijn investeringen.

Er zijn legio bedrijven die ondernemers helpen, adviseren en trainen om verbetertrajecten door te voeren. Het is aan u de taak de juiste partij te vinden. Ik adviseer u om een partij te zoeken die niet alleen adviseert maar ook daadwerkelijk medeverantwoordelijk is voor het eindresultaat. Om in de geest van de boer te blijven: een partij die met z’n poten in de klei gaat staan!

Kom ook in actie en verbeter uw bedrijfsresultaten! Het verbeteren van bedrijfsresultaten begint altijd met het formuleren van een heldere visie om direct daarna met deze visie voorop te gaan lopen.

Wilt u uw bedrijfsresultaten verbeteren? HERMANVIS.NL is speciaal opgestart om ondernemers die niet tevreden zijn Bokkende blije koe die zijn eigen koers bepaald!over hun bedrijfsresultaten te helpen om direct meer geld over te houden.

Wilt u wakker geschud worden of nieuwe verbeteringen doorvoeren? Meld u dan nu aan voor de GRATIS Verbeterbrief op HERMANVIS.NL, rechtsboven iedere pagina kunt u zich aanmelden. De Verbeterbrief bevat heldere uitleg en opvallende tips om uw bedrijfsresultaten te verbeteren.

Herman Vis
De Verbeteraar

Spreekt dit artikel u aan, deel het dan met anderen via onderstaande links en klik even op ‘vind ik leuk’.

Ik nodig u uit om hieronder uw reactie te geven. Wellicht hebt u goede aanvullende informatie voor mijn bezoekers, schrijf dit dan hieronder. Oh ja, GEEN reclame!

HootSuite - Social Media Dashboard

LinkedIn